jom jadi petani..

salam..
erm aien nak cerita pasal tanaman aien...
okew kite mulakan satu-satu yer..
erm nie batas tanaman aien.. 
setiap orang kene buat 2 batas... 
setelah sekian abad kerjakan tanah 
yang keras tahap cipan 2.. akhirnya..
tadaaa...

hahaha.. korang jangan duk kutuk batas aien macam kubur ek.. 
nanti aien tanam dalam batas aien..hehehe
erm tanah nie kalau korang nak tau.. 
tersangat2 lar keras.. agak2..
kalau tersilap cangkul.. boleh bergegar otak..hehe..

lepas dah siap batas.. 
kitorang pown sowing lar biji benih terung n bendi kat batas suhaimi.. 
ketua kelas aien..kat batas tue.. 
dah digaulkan ngan chicken dung, multicide dan organic mater..
dah siap-siap sowing biji benih..
letaklah mulching kat atas batas 2..
korang tau x kenapa kena letak mulching???
1. sebab x nak kasi semut bawak lari then kasi anak-anak dia makan..
2. sebab nak elakan dari dibawa arus air hujan.. kan x pasal-pasal..
 penuh dalam drainage tumbuh terung n bendi..

akhir sekali sebelum balik tue... kene siram dulu..
kalau x macam mana biji benih tu nak bercambahkan.. hehehe..
korang nak tengok kew??

sebenar nyer yang bahagian sowing nie.. 
dak2 laki yang tolong buatkan.. 
sebab.. mase kitorang sampai.. dak-dak laki dah siap wat kan..
terima kasih dak dak laki at1104i.. jasamu akan ku kenang.. hehehe....
jadi bile kitorang sampai...kitorang bergambar je lah kan.. 
nak buat cam mane.. dah hobi katakan....

tapi gambar aien x de... sebab..
aien yang kene ambik gambar... 
sob.. sob... sob.. sedih.. 
xleh ambik gambar... hehehe..
dah selesai untuk sowing..
nie lak pokok jagung.. yang nie dah tanam awal2.. 
erm sebelum transpant kat batas nie..
kawan kawn lelaki dah sowing kat rumah 
diorang sebelum cuti raya cina hari tue..
sekali lagi beribu ribu penghargaan dan terima kasih buat diorang..




hehehe..

 HASIL BEBELAN,



3 Komentar untuk "jom jadi petani.."

 
Copyright © 2014 aien hermionie - All Rights Reserved
Template By Catatan Info